Nokian kaupunki
Tiedote 24.10.2025
Kankaantaan koululla suoritetut toimenpiteet sekä tulevien toimenpiteiden aikataulu:
Ilmastointikanavien puhdistus suoritettu viikon 42 aikana loppuun. Mittaus- ja säätötöitä jatketaan viikkojen 43 – 44 aikana.
Merkkiainekokeet (tiiveysmittaus) suoritettu viikon 42 aikana. Havaintojen raportointi viikon 43 aikana.
Merkkiainekokeiden perusteella suoritettavien toimenpiteiden aikataulutus sekä toteutuksen suunnittelu käynnissä. Toimenpiteiden aikataulusta sovitaan erikseen käyttäjän kanssa. Toimenpiteet suoritetaan koulun ollessa toiminnassa.
Tiivistyskorjausten yhteydessä tutkitaan seinärakenteissa olevat orgaaniset eristeet. Koulu on massiivitiilirakenteinen. Orgaanisia eristeitä on käytetty ikkunoiden karmirakenteiden eristämisessä (pellavarive-eriste) sekä ikkunoiden ylityspalkeissa (toja-levy).
Sisäilman mikrobitutkimukset (sisäilmanäytteet) otetaan luotettavan mittaustuloksen varmistamiseksi talven aikana, kun maa on jäässä ja lumipeitteessä. Samassa yhteydessä koululla toteutetaan pölyn laskeumamittaus, jotta voidaan selvittää, onko koulun opetustiloissa sinne kuulumattomia kuitulähteitä tms.
Nokialla 24.10.2025
Tuomas Salonen
Tilapalvelut, ylläpitopäällikkö
040 133 4753
Kankaantaan koulun sisäilmaa koskevat huoltajien kysymykset
Kysymykset 1 ja 2:
Onko tulevilla mittauksissa/selvityksissä tarkoitus ottaa rakennenäytteitä ja mistä ja miten? Tunnetusti haittamikrobit eivät lisäännyt ilmassa vaan rakenteissa ja ilmasuodattimilla suodatetussa ilmassa niitä ei juurikaan ole.
Vuorentaustan koulussa oli aivan sama homma, kunnes järki tuli vetävän käteen ja nyt siellä rakennetaan vihdoin parakkikoulua koska ilmasta ei löydetty mitään mutta rakenteissa oli sitäkin enemmän mikrobikasvustoja.
Viitaten myös Kankaaataan koulussa vuonna 2018 tehtyy tutkimukseen jonka johdosta yksi siipi koulussa laittettin käyttökieltoon koska rakenteista löytyi mikrobeja.
************************
Onko tulevilla mittauksilla ja selvityksillä tarkoitus mitata myös rakenteita? Kankaantaan koulustahan on löydetty mikrobeja nimenomaan rakenteista mm. 2010-luvulla. Suodatetun ilman mittaaminenhan ei riitä. Tehdäänhän taustalla jo valmisteluita ja tarjouskyselyitä parakkirakennuksia varten? Ylöjärven kaupunkihan on juuri tehnyt vastaavia toimia Vuorentaustassa, joten oletteko konsultoineet heitä? Rakenteissa ongelmat ja parakit pihaan.
Vastaus kysymyksiin 1 ja 2:
Syysloman aikana suoritettiin merkkiainekokeita, joiden tarkoituksena on selvittää mahdollisia ilmavuotoreittejä rakenteista huoneilmaan. Merkkiainekokeita suoritettiin pistokoeluontoisesti eri tiloissa koulun kaikissa kerroksissa. Merkittäviä yksittäisiä ilmavuotoja ei havaittu, mutta ikkunoiden karmirakenteiden liitoksista sekä patterien kannakkeista tapahtuu säännöllisesti ilmavuotoa.
Merkkiainekokeissa todettiin vuonna 2019 tehtyjen tiivistyskorjausten toimivan pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisesti eikä korjatuissa kohdissa havaittu merkittävissä määrin ilmavuotoja. Kerrosten välisissä välipohjissa havaittiin vuotoa käytännössä vain patteriputkien läpivienneissä. Yläpohjan (ullakko) ja ylimmän kerroksen opetustilojen välisissä rakenteissa ei havaittu ilmavuotoja.
Koululla tehdään merkkiainekokeen tulosten johdosta lisää tiivistyskorjauksia. Tiivistyskorjausten yhteydessä toistetaan merkkiainekoetta laadunvarmistustoimenpiteenä.
Nyt tehtyjen merkkiainetutkimusten yhteydessä rakenteista ei otettu materiaalinäytteitä.
Tulevien tiivistyskorjausten yhteydessä tutkitaan ikkunoiden karmirakenteissa olevat pellavarive-eristeet sekä ikkunoiden ylityspalkeissa olevat, toja-levystä tehdyt eristeet. Nämä ovat ainoat rakenteet ulkoseinässä, jossa on käytetty orgaanisia materiaaleja. Koulun ulkoseinärakenteet ovat massiivitiilirakenteisia. Massiivitiilirakenteessa ei toisin sanoen ole esimerkiksi eristetilaa, jossa voisi esiintyä epäpuhtauksia.
Tilannetta Kankaantaan koululla ei voi suoraan verrata muiden kuntien kouluihin tai niiden tilanteisiin. Jokaista kohdetta tarkastellaan tapauskohtaisesti ja tutkitaan omana tapauksenaan.
Nokian kaupunki (kuten kaikki muutkin kehyskunnat) on mukana Kuntien Hankintapalvelu KuHa Oy:n kilpailuttamassa siirrettävien rakennusten dynaamisessa hankintajärjestelyssä.
Kysymys 3:
Perusopetuslain 1. luvun §3 mukaisesti opetus tulee järjestää oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Tällä hetkellä Kankaantaan koulussa opiskelevien, sisäilmasta oireilevien lasten osalta tämä ei toteudu. Se, että osa lapsista on koulun tilojen vuoksi jatkuvasti sairaana, ja lisäksi joutuu vapaa-ajallakin tämän vuoksi jättämään välistä esimerkiksi liikuntaharrastuksia, ei edistä lasten tervettä kasvua vaan päinvastoin. Miten ajattelitte turvata perusopetuslain toteutumisen tältä osin Kankaantaan koulussa opiskelevien oppilaiden osalta?
Vastaus:
Kankaantaan koulu on ollut jatkuvassa seurannassa ja korjauksia on tehty tarpeen mukaan. Myös syksyn osalta on suunnitelma toimenpiteistä, joilla varmistetaan tilojen terveys ja turvallisuus. Jos tutkimuksissa tai selvityksissä havaitaan puutteita, tullaan epäkohdat korjaamaan asianmukaisesti. Jokaisessa kiinteistössä on mahdollisuus, että oppilas oireilee jostain syystä. Syyt voivat olla moninaisia. Tämän johdosta oppilas voidaan tarvittaessa ohjata kouluterveydenhuoltoon, jossa asiaa selvitetään tarkemmin. Jos joidenkin tilojen osalta oppilaan oireilu jatkuu eikä terveydenhuollon kautta saada apua tilanteeseen, on mahdollista yhdessä pohtia oppilaan opiskelua toisessa kouluyksikössä. Siirtyminen toiseen kouluun on yleensä viimeisiä vaihtoehtoja.
Kysymys 4:
Kun vanhempainyhdistyksen kokouksessa 2.10.2025 saimme esittää kysymyksiä sivistysjohtaja Mika Seppäselle sekä tilapalvelujohtaja Kirsi Maijalalle, kysyimme, onko siihen, ettei Kankaantaan koululle hankita väistötiloja, jokin muu syy kuin raha. Seppänen ja Maijala olivat molemmat hiljaa, eikä kumpikaan vastannut kysymykseen mitään. Eli mitään järjellistä tai edes järjetöntä syytä väistötilojen hankkimatta jättämiselle ei tuotu esiin. Joku vanhemmista totesi, että ilmeisesti siis raha, kun hiljaista on. Tätäkään Seppänen tai Maijala eivät kommentoineet millään tavalla. Perusopetuslain 1. luvun §3a mukaisesti kuitenkin perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Ei siis veronmaksajan tai kaupungin kassan, vaan lain mukaisesti lapsen etu. Koska osa lapsista oireilee Kankaantaan koulussa, eikä kyseisissä tiloissa työskentely missään tapauksessa tee hyvää myöskään niille, jotka vielä ovat oireettomia, perusopetuslaki ei Kankaantaan oppilaiden kohdalla tältäkään osin toteudu. Miten aiotte jatkossa järjestää Kankaantaan oppilaiden opetuksen tämän lainkohdan mukaisesti?
Vastaus:
Lähtökohtaisesti kaikki kaupungin kiinteistöt pidetään kunnossa ja tarjotaan tilat, jotka ovat terveellisiä ja turvallisia. Jos kaikkien toimenpiteiden jälkeen jossain kiinteistössä havaitaan, että sen kuntoa tai olosuhteita ei pystytä pitämään riittävällä tasolla, arvioidaan ja otetaan käyttöön muita vaihtoehtoisia tiloja, kuten siirtokelpoiset tilat.
Kysymys 5:
Perusopetuslain 7. luvun §29 mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Tämäkään lainkohta ei toteudu niiden oppilaiden kohdalla, jotka Kankaantaan koulun olosuhteiden takia ovat sairaana, ja joutuvat olemaan huolissaan terveydentilastaan koulunkäyntiin keskittymisen sijaan. Miten ajattelitte järjestää perusopetuslain mukaisen turvallisen opiskeluympäristön oireileville ja terveydestään huolestuneille oppilaille jatkossa?
Vastaus:
Kts. kohta 3 ja 4.
Kysymys 6:
Vanhempainyhdistyksen kokouksen yhteydessä 2.10.2025 vanhemmat esittivät sivistysjohtaja Mika Seppäselle ja tilapalvelujohtaja Kirsi Maijalalle kysymyksen siitä, miten kaupunki voi väittää Kankaantaan koulun tilojen olevan täysin terveet, kun samaan aikaan oppilaat oireilevat ja osa opettajista on sairastunut jo niin pahasti, että heidät on siirretty sen vuoksi työskentelemään kaupungin muihin yksiköihin. Tähän Seppänen ja Maijala vastasivat, että ”toiset ihmiset ovat herkkiä, ja joillakin on esimerkiksi astma”. Suomen perustuslain §6 ja yhdenvertaisuuslain §6 mukaan kuitenkaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Tällä hetkellä Kankaantaan koulun tilanne on se, että nämä lapset todellakin ovat eriarvoisessa asemassa. Kuten Seppänen ja Maijala itsekin myönsivät, he eivät näiden terveydentilaan liittyvien ominaisuuksiensa takia pysty Kankaantaan koulussa työskentelemään yhdenvertaisesti muiden lasten kanssa. Miten siis aiotte turvata perustus- ja yhdenvertaisuuslain toteutumisen niiden oppilaiden kohdalla, jotka ovat ns. ”herkkiä”, tai sairastavat esimerkiksi astmaa, eivätkä siksi pysty työskentelemään Kankaantaan koulussa sairastumatta?
Vastaus:
Kaupungin edustajat ovat tarkoittaneet, että tilat halutaan pitää terveinä ja turvallisina. Seurannalla, selvityksillä ja tutkimuksilla halutaankin juuri selvittää ja varmistaa, että tilat ovat asianmukaiset. Tilapalveluissa ollaan tietoisia Kankaantaan koulukiinteistön haasteista. Tämän johdosta sisäilmatyöryhmän lisäksi tilannetta seuraa säännöllisesti myös kohdekohtainen sisäilmatyöryhmä. Syksyn selvitysten ja tutkimusten pohjalta sisäilmatyöryhmä määrittää seuraavia toimenpiteitä.
Kysymys 7:
Huoli oppilaiden terveydestä Kankaantaan koulun tiloissa on suuri, mutta opettajien sairastaessa jatkuvasti lähes yhtä suureksi on kasvanut myös huoli lasten koulunkäynnistä ja oppimisesta. Perusopetuslain 7. luvun §30 mukaisesti opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, mikä ei valitettavasti tällä hetkellä Kankaantaan koulussa kaikkien oppilaiden osalta toteudu. Totta kai myös me vanhemmat ymmärrämme, että silloin tällöin nopealla aikataululla on haastavaa saada pätevää sijaista opettajille. Esimerkiksi Kankaantaan 3AB-luokkien kohdalla tämä tilanne on kuitenkin tämän syksyn ollut ihan jatkuva, käytännössä jokaviikkoinen ongelma. Opetus on monin paikoin sijaisten osalta ollut laadutonta, ja ajoittain myös lain vastaista (perusopetuslain 7. luvun §29 mobiililaitteiden käyttöä koskien). 3AB-luokan erittäin pätevät ja oppilaiden rakastamat opettajat ovat tiedottaneet meille vanhemmille, että olisivat valmiita ja halukkaita palaamaan tehtäviinsä Kankaantaan kouluun, mikäli kaupunki järjestäisi heille tilat, jossa he voivat tehdä työtänsä terveinä. Pahinta tilanteessa onkin se, että oppilailta evätään oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja kelpoisuusvaatimukset täyttäviin opettajiin vain siksi, että kaupunki on haluton hankkimaan väistötiloja ilmeisesti taloudellisista syistä. Tässä ei toteudu myöskään perusopetuslain 1. luvun §3 mukainen velvollisuus järjestää perusopetus ensisijaisesti lapsen etu huomioiden. Miten ajattelitte varmistaa Kankaantaan koulun oppilaille perusopetuslain mukaisen opetuksen jatkossa?
Vastaus:
Koulujen arkeen kuuluu, että oppilaita ja henkilökuntaa sairastaa kausittain ja lähes koko ajan joku henkilökunnasta on poissa. Poissaolojen aikainen opetus pyritään järjestämään siten, että saisimme mahdollisimman osaavia sijaisia ja jos mahdollista, sijaisuutta hoitaisi sama henkilö. Tätä ei kuitenkaan aina pystytä takamaan. Opettajavaihdokset saattavat joskus aiheuttaa lapsissa tai huoltajissa reaktioita, koska jokaisella opettajalla on omanlaisensa toimintatavat. Myös tutusta opettajasta pysyvästi luopuminen saattaa aiheuttaa lapsissa murhetta, mutta meidän aikuisten tehtävä on tukea lapsia näissä muutoksissa.
Huoltajien asiaan liittyvät tiedustelut voi osoittaa sähköpostilla [email protected]. Kysymyksiin vastataan koostetusti Wilman kautta kahden viikon välein.