Kouluterveydenhuolto
Terveystarkastukset ja avoimet vastaanotot
Vuosittaisissa terveystarkastuksissa huomioidaan oppilaiden ja perheiden yksilölliset tarpeet sekä pyritään löytämään oppilaan terveyttä, hyvinvointia ja oppimiskykyä uhkaavat tekijät. Terveydenhoitaja tiedottaa terveystarkastusten alkamisesta luokkakohtaisesti. Terveystarkastusten lisäksi kouluterveydenhuollossa tavataan oppilaita yksilöllisen tarpeen mukaisesti.
Oppilaat voivat tulla terveydenhoitajan avoimelle vastaanotolle aikaa varaamatta keskustelemaan mieltään painavista asioista koulukohtaisesti sovittuina aikoina. Oppilasmäärältään pienimmissä kouluissa terveydenhoitaja ei ole joka päivä paikalla, mutta terveydenhoitajalle voi jättää yhteydenottopyynnön puhelimitse tai Wilman kautta.
Koululääkäri tapaa oppilaat laajoissa terveystarkastuksissa 1., 5. ja 8. luokilla. Koululääkäri voi tavata oppilasta myös muissa koulunkäyntiin vaikuttavissa terveyshuolissa. Terveydenhoitaja antaa ajan koululääkärin vastaanotolle.
Yhteys kouluterveydenhoitajaan, KUN
- ilmenee ravitsemukseen, syömiseen, lepoon, uneen tai liikuntaan liittyviä kysymyksiä tai huolta
- oppilas haluaa keskustella esim. murrosiästä, ihmissuhteista, seksuaalisuudesta tai raskauden ehkäisystä
- herää kysymyksiä tai huolta päihteiden käyttöön liittyen
- stressi, mieliala tai jaksaminen huolestuttavat
- ilmenee koulunkäyntiä haittaavia keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteita
- oppilas kaipaa opastusta terveyspalvelujen käytöstä
- vanhemmuuden tai perheen hyvinvoinnin kysymykset askarruttavat
- lapsi tarvitsee sairauden tai lääkityksen vuoksi seurantaa esimerkiksi kasvun tai verenpaineen osalta
Koulutapaturmat ja äkillinen sairastuminen
Jos oppilas sairastuu koulupäivän aikana tai tapahtuu koulutapaturma, ensisijaisesti opettaja ohjaa oppilaan kotiin tai jatkohoitoon. Jos oppilas tarvitsee terveydenhuollon ammattilaisen arviota äkillisesti sairastuttuaan, otetaan yhteyttä ensisijaisesti omalle terveysasemalle. Kouluterveydenhuollon tehtäviin ei kuulu äkillisten sairauksien hoito.
Erityisruokavaliot
Tarvittaessa koulu tarjoaa oppilaalle vakavan allergian, sairauden tai eettisen vakaumuksen edellyttämän ruokavalion. Huoltajan vastuulla on erityisruokavaliotietojen ajan tasalla pitäminen sekä erityisruokavalioselvityksen toimittaminen koulun keittiölle. Tarkemmat ohjeet löytyvät kunnan kotisivuilta.
Lääkehoito koulussa
Mikäli oppilas tarvitsee sairauden hoitoon lääkehoitoa koulupäivän aikana, tulee tämä aina erikseen sopia opettajan ja rehtorin kanssa. Lääkehoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana laaditaan opetuksen järjestäjän toimesta kirjallinen lääkehoidon toteutussuunnitelma yhteistyössä huoltajan kanssa. Tarvittaessa suunnitelman laatimiseen voi osallistua myös kouluterveydenhoitaja.
Huoltajat toimittavat koululle lääkkeet sekä selkeät kirjalliset ohjeet lääkeannoksista sekä muut hoito-ohjeet. Opetustoimen kanssa on sovittava lääkityksen toteuttaja sekä tämän varahenkilö, lääkityksen toteuttajien perehdytys (perehdyttäjänä voi toimia huoltaja, erikoissairaanhoito, kouluterveydenhoitaja), erityistilanteisiin varautuminen, ensiapukäytännöt, työnjako sekä vastuut koulun toimijoiden, huoltajien ja oppilaan kesken.
Olettehan yhteydessä omaan opettajaan ohjeiden antamiseksi, mikäli lapsella on jokin perussairaus, jonka haluatte opettajan tietoon saattaa, vaatii seurantaa koulupäivien aikana tai vaikuttaa normaaliin koulutyöskentelyyn.
Millaisissa asioissa yhteys omalle terveysasemalle?
- äkilliset sairaudet (esim. korva- ja silmätulehdukset, muut infektiot)
- pitkäaikaissairauksien selvittely ja seuranta
- vapaa-ajan tapaturmat ja tapaturmien jatkohoito
- liikuntaharrastuksiin liittyvät tuki- ja liikuntaelimistön oireet
Koulukuraattoripalvelut
Koulukuraattoripalveluja on tarjolla kaikissa kouluissa, ja niihin voi hakeutua ja ohjata matalalla kynnyksellä. Kuraattori työskentelee ja tapaa oppilaita vastaanottokäynneillä, ryhmissä ja luokissa.
Koulukuraattori auttaa oppilaita perhe- ja kaverisuhteiden, käyttäytymisen, tunne-elämän ja koulunkäynnin haasteissa. Kuraattori tukee myös elämänmuutos- ja kriisitilanteissa sekä kiusaamiseen liittyvissä asioissa.
Tavallisia tukikäyntien aiheita ovat koulumotivaatio, poissaolot, kaverisuhdeongelmat, tunteidensäätely, huoli mielialasta ja muutokset elämäntilanteessa, sekä koulunkäyntiä haittaavat keskittymisen tai tarkkaavuuden haasteet.
Kuraattorin tehtäviin sisältyy mm. kokonaistilanteen kartoitus, tuen tarpeen arviointi yhdessä perheen kanssa, palveluohjaus ja palveluiden koordinointi. Käynneillä arvioidaan oppilaiden kokonaistilannetta ja pyritään löytämään oppilaiden vahvuuksia ja voimavaroja sekä ratkaisemaan ongelmia yhteistyössä oppilaiden kanssa, tarvittaessa myös lähiverkostoa mukaan ottaen.
Koulupsykologipalvelut
Oppilas voi hakeutua koulupsykologin vastaanotolle itsenäisesti tai esimerkiksi huoltajan, opettajan, koulukuraattorin tai kouluterveydenhoitajan ohjaamana. Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä lapsen ja nuoren oppimista ja tarkkaavaisuutta, kasvua ja kehitystä sekä tunne-elämää, käyttäytymistä, mielialaa koskevissa asioissa tai erilaisia kriisejä kohdatessa. Tavallisia tukikäyntien aiheita ovat ahdistuneisuus, pelot, mielialan lasku ja elämäntilanteen kriisit.
Koulupsykologi antaa neuvontaa ja ohjausta, ja tarvittaessa kartoittaa oppilaan oppimisvalmiuksia tai psyykkistä hyvinvointia haastatteluin, havainnoimalla sekä tutkimuksilla, tehden yhteistyötä oppilaan, vanhempien, opettajien sekä mahdollisten muiden yhteistyötahojen kanssa. Koulupsykologi arvioi tutkimuksen tarvetta yhteistyössä erityisopettajan, kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden sekä huoltajien kanssa.
Koulupsykologi voi ohjata oppilaita jatkotutkimuksiin ja -hoitoon tai muiden palveluiden tuen piiriin. Koulupsykologi osallistuu aina tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyyn yksittäisen oppilaan asioissa sekä monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelemiseksi.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan toimintakulttuuria ja toimia, joilla koko kouluyhteisössä edistetään oppilaiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä kouluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteuttavat kaikki opiskeluhuollon toimijat. Yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä tehdään koulun ja oppilaiden tarpeista lähtien ja ajankohtaisiin ilmiöihin vastaten. Esimerkkejä yhteisöllisestä työstä ovat erilaiset teemapäivät ja koulun tapahtumat, ryhmäytykset sekä luokkiin kohdistuva työ.
Tukea lapsiperheille Pirkanmaan hyvinvointialueella
Pirkanmaan hyvinvointialue tarjoaa lapsiperheiden asiakasohjausta. Asiakasohjaukseen voi ottaa yhteyttä Pyydä apua -palvelun kautta. Yhteydenotto voi liittyä omaan tai perheenjäsenen tilanteeseen tai avun tarpeeseen. Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijä lapsiperhepalveluista ottaa yhteyttä puhelimitse 1–3 arkipäivän kuluessa. Pyydä apua- palvelun lomakkeen pääsee täyttämään suoraan tästä linkistä.
Yhteydenotot
Oppilaat ja huoltajat voivat ottaa yhteyttä opiskeluhuollon toimijoihin puhelimitse, tekstiviestillä tai Wilma -viestillä. Tietoturvan vuoksi suositellaan yhteydenottoa puhelimitse tai tekstiviestillä. Wilma-viestillä ei saa lähettää terveystietoja. Oppilaan luvalla yhteydenoton voi tehdä myös perheenjäsen, ystävä, koulun henkilökunta tai muu yhteistyökumppani.
Hyvää kouluvuotta toivottaen Kankaantaan koulun opiskeluhuollon henkilöstö
Terveydenhoitaja Kaarina Jokivuo p. 050 395 8702 [email protected]
Kuraattori Maiju Kunnas p. 044 486 0915 [email protected]
Psykologit Silja Taari (1.–3. lk.) p. 040 353 3921 [email protected]
Hannele Rusanen (4.–6. lk.) p. 050 395 6433 [email protected]
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians